Rozpoczęliśmy głębienie 31. szybu

Rozpoczęliśmy głębienie 31. szybu

Opublikowano 11 grudnia 2013

Na placu budowy szybu GG-1 odbyła się dziś uroczystość wydobycia pierwszego kubła urobku. Udział w niej wzięli przedstawiciele PeBeKa, KGHM Polska Miedź oraz zaproszeni goście. Wydarzenie to w sposób symboliczny oznacza rozpoczęcie kolejnego ważnego etapu realizacji tej inwestycji, jakim jest głębienie szybu.

Realizacja inwestycji rozpoczęła się przed trzema laty, w roku jubileuszu 50-lecia PeBeKa. Budowa szybu wymagała zastosowania techniki mrożenia górotworu, zaawansowanej technologicznie i pionierskiej metody udoskonalanej od dziesięcioleci przez naszą firmę. Roboty związane z uruchomieniem procesu mrożenia górotworu wykonywane były latem 2012 roku. Przygotowano wówczas stację agregatów mrożeniowych o mocy chłodniczej ponad 3 900 kW.

Instalowanie konstrukcji wieży szybowej ruszyło w sierpniu 2012. Równolegle do stawiania stalowej konstrukcji montowano urządzenia niezbędne do późniejszego głębienia szybu, m.in. urządzenia do wysypu i rozładunku kubłów do transportu urobku. Do przenoszenia wielkich stalowych elementów służył 55-metrowy żuraw o udźwigu 10 ton, a przy transporcie jeszcze cięższych części, do pomocy wykorzystywano potężny, dwustutonowy dźwig.

W lutym 2013 roku rozpoczął się jeden z kluczowych etapów budowy: mrożenie górotworu poprzedzające głębienie szybu. Do agregatów mrożeniowych  trafiło 1,8 tony amoniaku (czynnika chłodniczego). Najpierw tłoczona solanka miała temperaturę minus 15 stopni Celsjusza, po około dwóch miesiącach wynosiła już minus 30 stopni.

Proces montażu urządzeń bezpośrednio wykorzystywanych przy głębieniu szybu rozpoczął się pod koniec lipca tego roku. Zamontowano pierścień stały kombajnu KDS-2 i cały system wyciągowy. Przeprowadzono skomplikowaną  operację nawijania 11 stalowych lin (docelowa ilość 13) na zabudowane wciągarki WBW 45T i ŁP 18, gdzie każda lina ma długość przekraczającą 1500 metrów, a niektóre ważą nawet ponad 20 ton.  GG-1 będzie szybem wentylacyjnym, wdechowym przystosowanym do funkcji materiałowo–zjazdowej. Zakończenie inwestycji planowane jest na 2019 rok.

Wszelkie prawa zastrzeżone

PeBeKa